Milyen vitaminok szükségesek a téli hónapokban?


Télen a korai sötétedés és a hideg idő miatt fokozódik a szervezet vitaminigénye. Fontos a tudatosság immunrendszerünk megerősítésének érdekében, főleg mivel télen rendszeresek a fertőző légúti megbetegedések. Mivel a vitaminok javarészt a táplálkozásunkkal jutnak szervezetünkbe, ezért érdemes figyelni arra, hogy mit és mikor eszel.

Blogbejegyzésünkben összegyűjtöttük a 4 legfontosabb vitamint, amire a téli hónapokban mindenképp fordíts kellő figyelmet! Szeretnél kiegyensúlyozott életmódot kialakítani? Tarts velünk! Blogsorozatunkban 4 héten keresztül lépésenként segítünk egy egészséges életmód kialakításában! Ez a bejegyzés a sorozat utolsó része, a korábbiakat a blog fül alatt találod.

C-vitamin

A megfázások elkerülése érdekében fogyassz rengeteg C-vitamint. Megerősíti az immunrendszert, hozzájárul a vírusok és baktériumok elleni küzdelemhez, serkenti a fehérvérsejtek működését. Nem tudod túladagolni, ugyanis vízben oldódó vitamin, így minden nap ürül a szervezetből. Azonban ez akár a hátránya is lehetne, hiszen nagyon figyelni kell a rendszeres pótlásra.

Szinte az összes friss zöldség és gyümölcs tartalmazza. Télen főleg a savanyú káposztában és a citrusfélékben találod meg. A napi szükséglet felnőttek esetében legalább 60 milligramm, ez nagyjából 2 közepes narancsnak felel meg.

B vitaminok

A B vitaminok számos sejtfolyamatban vesznek részt, a szervezet első védelmi vonalának egészsége és az emésztőrendszer hatékony működése az elegendő B vitaminon múlik. Védi az idegeket, a stressz leküzdésében is segít, illetve a B6 vitamin hiányakor levert, fáradtabb lehetsz. Szintén vízben oldódó vitaminok, így naponta szükséges pótolni.

Megtalálható a teljes kiőrlésű gabonákban, hüvelyesekben, karfiolban, káposztában, a zöldleveles zöldségekben, céklában, húsokban. Nehezen veszed be a vitaminokat, netán elfeledkezel róluk? Vidd be folyadék formájában, így egyszerre a folyadékpótlással és a vitaminbevitellel is támogatod a szervezeted, nem utolsó sorban a frissítő ízek miatt jobban is esik, mint maga a vitamin tabletta. A Veroni termékek közül a vitaminos víz és az izotóniás ital is B vitaminnal dúsított, ha sportolsz, akkor az izotóniás italt ajánljuk, ennek fogyasztásáról a „Segítünk, hogyan válassz sportitalt!” valamint a 3+1 tipp sportital vásárlásához és fogyasztásáhozblogbejegyzéseinkben bővebben is olvashatsz.

A-vitamin

A rövid nappalok különösen megerőltetik a szemeket, ezért ügyelni kell a szemek egészségére. Fokozottan fontos abban az esetben, amikor ráadásul képernyő előtt dolgozol vagy gyakran vezetsz autót. Az A-vitamin hiányakor jellemző a szemszárazság vagy a bőr kiszáradása, de ennél komolyabb panaszokat is okozhat. Mivel zsírban oldódó vitamin, így nem szükséges minden nap pótolni, azonban fontos, hogy zsiradékkal együtt (például egy kis avokádóval vagy egy marék dióval) vidd be a szervezetbe, mert a felszívódáshoz erre is szüksége van. A táplálékkal bevitt A-vitamin 70-90 százaléka hasznosul.

Fogyassz sok sárgarépát, sütőtököt, aszalt paradicsomot spenótot (zöld és sárga színű zöldségeket, gyümölcsöket), ezen kívül megtalálható még a tojássárgájában és a tengeri halakban is.

D-vitamin

A D-vitamin az egyik legfontosabb téli vitamin, ugyanis ezt a szervezet egyáltalán nem képes előállítani. Szerepet játszik az immunrendszer működésében, illetve a kalcium és a foszfor hasznosulásában is. Napi 20 perc napfényben tartózkodás során a szervezet kellően feltöltődik D-vitaminnal, azonban a borúsabb és rövidebb nappalok miatt ősztől tavaszig ajánlott D-vitamint szedni. Az ajánlott napi bevitel a felnőtteknek 1500-2000 egység.

Táplálkozás során bevihetjük a gombából, búzacsírából, halakból.

Néhány tipp a vitaminok megfelelő hasznosulásához

  • Mivel főzés során a zöldségek és gyümölcsök vitamintartalmának nagyobb része elvész, a legjobb nyersen fogyasztani ezeket az élelmiszereket.
  • Mindig válaszd az idénygyümölcsöket, télen főleg a citrusfélék, déli gyümölcsök, káposztafélék (a közismert savanyú káposzta is), brokkoli, gyökérzöldségek (fekete retek, cékla, sárgarépa) hagymafélék, száraz hüvelyesek, sütőtök, alma, gránátalma, téli körte és a csipkebogyó a szezonális.
  • Az olajos magvak, a gyógynövények és az aszalt gyümölcsök is remek vitaminforrások, de vigyázz a hozzáadott cukorra!
  • A korszerű eljárásoknak köszönhetően a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök megőrzik vitamin és ásványi anyag tartalmukat, ezért megéri a fagyasztott verziót választani.

A vitamin önmagában nem elegendő a szervezet megerősítéséhez, minden az általános életmódon múlik, ezért a kulcs a rendszeres mozgás és a kiegyensúlyozott táplálkozás. 

Január hónapunk témája az életmódváltás, most kezdenéd el? Segítünk! A kiegyensúlyozott életmód kialakításához hasznos tippeket találsz korábbi blogbejegyzésünkben: Alakítsd ki egészséges életmódod velünk!

Érdekesnek találtad a cikket? Tarts velünk következő blogbejegyzésünkben is!

Gyártói weboldal

No Comments

Post A Comment